Puck van Holten

Idil juli/augustus 1957

Tot slot twee romans van Cissy van Marxtveldt, die op elkaar aansluiten. Puck van Holten werd zes maal herdrukt en De enige weg eenmaal. Puck van Holten wil graag wat meer van de wereld zien, en via een advertentie komt ze terecht in Engeland als nurse in het gezin van dr. Cunningham, De vrouw des huizes is zeer onsympathiek, en schrijfster heeft dit tot in het overdrevene voorgesteld. Maar Puck houdt vol en dit volhouden geeft een bepaalde waarde aan het eerste boek, dat geestig en amusant is geschreven, maar verder niet erg diep gaat en gespeend is van elke religieuze inslag.
In het vervolg lezen we hoe Puck na haar terugkeer uit Engeland maar moeilijk haar weg kan vinden in het stille Friese dorpje dat haar woonplaats is. Eerst studeert ze M.O. Engels maar deze studie voldoet haar niet. Dan neemt ze een baan aan in Amsterdam. Ze gaat houden van Hans en verlooft zich zelfs met hem. Deze oppervlakkige jongeman laat haar echter in de steek en Puck keert naar huis terug. In Friesland blijkt dan uiteindelijk haar geluk te liggen bij de jonge veearts Jan Baanders. De vlotte stijl maakt dit boek tot een gezellige meisjesroman, die ook wel iets te zeggen heeft, maar waarin helaas evenmin als in het vorige deel plaats schijnt te zijn voor enige godsdienst.

Puck van Holten
herdr. (Westfriesland) "Witte raven jeugdpockets", no. M 21. f 2,-

H. M. L. D. Faber
Bureau Boek en Jeugd der C.V. december 1970 - no. 555

Een 18-jarig meisje, dat zich in een rustig Fries dorpje verveelt, besluit voor een jaar te gaan werken als gezelschapsdame in een Engels doktersgezin. Weldra blijkt dat de onuitstaanbare vrouw des huizes haar aangenomen heeft als kinderjuffrouw voor haar door en door verwende dochtertje, maar met veel doorzettingsvermogen weet Puck vol te houden en zelfs de liefde van het kind te winnen.
De schrijfster weet de hoofdpersoon, die hoewel zij dikwijls heimwee heeft, toch niet met hangende pootjes naar huis wil terugkeren, uitstekend te typeren.
Hoewel de toestanden totaal verouderd zijn (de eerste druk kwam in 1931 uit), zal het onderwerp ook meisjes van deze tijd aanspreken. Jammer is, dat de moderne tekeningen afbreuk doen aan de sfeer van dit heerlijke ontspanningsverhaal.

Puck van Holten
ills. Herson; herdr. Westfriesland. Witte raven; na. M 21. garenl. fl 3,25

H. Kers-ten Cate
NBLC Den Haag; dienst boek en jeugd recensie 78-J-35

De 17-jarige Puck van Holten leidt met haar ouders in een dorp in Friesland een teruggetrokken leven. Zij "haakt" naar de stad, uitgaan, kontakten met jonge mensen, maar zelfs logeerpartijen bij haar vriendin in Amsterdam hebben niet haar vaders volledige instemming. Zij schrijft op een advertentie waarin een gezelschapmeisje met talenkennis wordt gevraagd in Engeland. Na haar aankomst in Engeland blijkt de advertentie dekmantel geweest te zijn om een meisje aan te trekken voor de verzorging van dochterlief een krengetje. Mama is een harteloze, mondaine vrouw, die alleen haar eigen ster wil zien stralen, en papa een verstrooide huisarts en pantoffelheld. Puck houdt echter vol en zingt het jaar uit, ze wil zelfs blijven als blijkt dat het kleine meisje haar mist. Een nu onwaarschijnlijk verhaal uit 1931, met gedienstigen en meisjes van voor Marie wijzer werd, die hun tijd vulden met uitgaan, teaen en tennissen. Een loge, wiens smoking voor een bridgedrive van huis opgestuurd wordt (blz. 148) komt ons overdreven voor. Het einde is geforceerd. Ondanks het meisje van deze tijd op de omslag een, mede door woordkeus, gedateerd verhaal.

Home

Boeken

Tijdschriften